SaYa SayaNg AnDa :)

Friday, August 20, 2010

Sebab Kenapa Amalan kita ditolak Allah S.W.T

Entry ke 1000. Hehehe.. :)

Just nak share sikit bicara ilmu yang dengar pagi tadi.

Sebab-sebab amalan kita ditolak di setiap langit sebelum sampai ke Sidratul Muntaha oleh Allah S.W.T:
  1. Mengumpat (Ditolak di langit pertama)
  2. Suka bermegah dengan kebendaan (Diterima di langit pertama kalau dia tak buat yang no 1, tapi ditolak di langit ke 2.)
  3. Suka bersifat takbur yakni bercakap besar (Diterima di langit pertama & ke 2 kalau dia tak buat yang no 1-2 tapi ditolak di langit ke 3)
  4. Suka bersifat bangga diri yakni suka dipuji (Diterima di langit pertama hingga 3 kalau dia tak buat yang no 1-3, tapi ditolak di langit ke 4)
  5. Mempunyai perasaan hasad dengki (Diterima di langit pertama hingga 4 kalau dia tak buat yang no 1-4, tapi ditolak di langit ke 5)
  6. Tidak bersifat Rahim yakni suka melihat kejatuhan orang lain (Diterima di langit pertama hingga 5 kalau dia tak buat yang no 1-5, tapi ditolak di langit ke 6)
  7. Bersifat riak (Diterima di langit pertama hingga ke 6 kalau dia tak buat yang no 1-6, tapi ditolak di langit ke 7)
  8. Tidak ikhlas di dalam perbuatannya (Ditolak oleh Allah S.W.T di Sidratul Muntaha)
Ini adalah daripada keterangan ustaz tadi. Mohon ditegur jika ada yang lebih arif baca blog ni dan perasan kalau ada kesilapan. Yang buruk adalah dari diri aku yang hina ni, yang baik tu datangnya dari Allah S.W.T.

Jadi, jom la kita sama-sama muhasabah diri kita. Ada tak sifat-sifat tu dalam diri. Ustaz tu kata sifat-sifat kat atas ni memang tak boleh dibuang dari dalam diri kita tapi hanya boleh dikikis dengan iman dan amal. 

Jadi, renung-renungkan dan Selamat Beramal. *gaya Prof Izzi :D* 




1 comment: