SaYa SayaNg AnDa :)

Friday, November 6, 2009

Copy itu boleh tapi bagi la credit ye dik

Aku nak story pasal copycat ni.


Sebenarnya semalam aku terjumpa 1 entry yang 99.9% sama. Masa tu aku tak perasan blog yang aku masuk tu copy entry orang lain. Dah abes baca n dah komen dah pun tetiba aku terperasan dekat blog list aku tajuk yang sama.


Aku pun bukak la blog lagi satu ni n baca. Lepas tu aku mula confused. Nenong..Nenong.. Ni siapa punya entry sebenarnya ni?


Aku pun tinggal la komen kat blogger ni tanya macam mana entry boleh sama ek? Siapa copy siapa.


Dah pagi ni aku bukak blog amik ko. Blog si tukang copy dah penuh dengan amarah yang marah daripada orang ramai.


Tak berapa minit lepas blog tu dah pun kena tutup.


Hmmm...


Rasa bersalah ke aku? Huhuhuhu... Ada la sikit. Macam melagakan orang pulak. Tapi sebenarnya tak kot. *tembak kepala tu baru tau*


Aku tak pelik pun pasal hal copy mengopy ni sebab time study dulu aku pun buat. Ahahaha! But agak-agak la bila mengopy tu ye.


Ni cikgu nak buat ajaran sesat sikit ni. Huhuhu...


Kalau nak copy sebijik sejibon tu tolong la bagi credit pada tuan punya entry or anything yang korang nak copy. Jangan copy lepas tu jadikan hak milik korang. Apedehal la macam tu kan.


Lagi satu, kalau ye pun nak copy jugak tak mau bagi credit ubah la benda yang dicopy tu jangan sampai sama melampau-lampau dengan yang asal.


Nanti tak pasal-pasal aje korang terima 'pujian' percuma.


Ada ngertik? *bunyi macam bibik pulak dah*





No comments: