SaYa SayaNg AnDa :)

Friday, May 8, 2009

Macam mana aku mula-mula drive kereta

Patut ada meeting hari ni. Pukul 9. Dalam memo aku adalah dijemput hadir. Tapi turun-turun bilik meeting je punya lah penuh. Apa lagi, aku malas nak tunggu lama-lama terus naik atas balik. Confirm kalau aku duduk dalam tu tak ada fungsi pun. Duduk menguap aje lah.

Breakfast hari ni adalah roti canai. Malam semalam aku memang nak sangat makan roti canai. Adik n housemate aku pulak dah beria nak turun beli burger. So, kirim aje lah dekat kedai bawah tu.

Tapi adakah dah abes??? Mamak tu kata tunggu orang yang amik tepung tu tak balik-balik. Pengsan tengah jalan ke apa? Kedai mamak 24 hours short of roti canai? Dah aku tido meleleh air liur tak dapat makan roti canai.

Apahal ntah mengidam roti canai 2-3 hari ni. 2 keping aku sorang aje tibai. Ye lah, aku kan makan untuk 2 orang. Sekeping aku makan, sekeping lagi untuk baby. Ahahaha! Banyak cekadak kau. Kalori ntah berapa juta dalam sekeping roti canai tu. Isnin ni check up berat naik mencanak-canak baru tau. Padan muka pada diri sendiri. Merasa lah minum air gula. Tak boleh ke aku request makan Big Apple Donut je. Manis jugak tu.

Semalam lepas dapat berita duka roti canai tak ada tu aku masuk bilik letak kepala atas bantal terus tertido. Awal tu, baru pukul 9 lebih. Penat sangat lah kononnya.

Oh, adik aku dah pas driving test semalam. Tapi lesen belum dapat sebab belum bayar abes lagi. Just aku agak seriau nak suruh dia bawak kereta.

Hahahaha! Pandai tak confident dengan orang. Macam lah diri sendiri lepas dapat lesen terus terror macam pelumba F1. Aku sendiri mula-mula bawak kereta pun macam hampeh jugak. Menggigil-gigil gitu. Sanggup keluar dari rumah pukul 6 pagi pi kerja sebab takut kereta banyak. Kalau kereta dah banyak nanti aku gabra. Bila aku gabra kereta tu mesti mati tengah jalan. Macam lah jauh benor tempat kerja aku.

Mula-mula drive dulu aku bawak savvy. Manual pulak tu. Hampagas! Bagi sesiapa yang tak tau meh sini aku bagitau. Savvy manual gear dia adalah macam kereta zaman dolu-dolu. Gear reverse sebelah gear 1 oke. Seksa nak mati aku belajar gear reverse kat belakang alih-alih kereta aku gear reverse kat depan.

Pernah kat traffic light depan F&N seksyen 26 tu enjin kereta aku mati. Menggelabah beruk aku. Masa tu lampu merah. Bila lampu tukar hijau nak jalan lah. Start aje enjin lepas tu masuk gear tiba-tiba kereta belakang aku hon macam nak mati. Kau dah kenapa? Tiba-tiba nak hon. Tak nampak besar gedabak P tertampal kat cermin belakang tu. Lagi mau hon. Ingatkan pasal aku lembap sangat tak jalan-jalan. Rupa-rupanya aku mereverse daaaaa.....

Ahahahha... Mana lah aku nak perasan. Dah lah tengah menggelabah. Nak masuk gear 1 dah termasuk gear reverse. Nasib baik aku lepas clutch slow-slow. Masa tu lah aku tau aku sedang reverse dengan jayanya. Kereta belakang mesti bengkek aje dengan aku. Nak hentam kereta dia pulak. Huhuhuhu! Dah lah kawasan berbukit.

Lagi satu paling aku ingat masa tu mula-mula aku drive savvy tu bawak pi kerja. Aku kerja kat kilang masa tu. Kawasan tu kalau dah pukul 7 pagi memang jammed. Dengan lori kontenanya, kereta, motor. Dah nama pun kawasan industri. Sampai 1 round about ni aku dengan penuh hemah bagi signal nak masuk kiri. Dah dekat betul ni. Boleh pulak ada minachi bawak kancil berani mati mana ntah tiba-tiba menonong jugak keluar. Memang mangkuk!

Dah aku brake mengejut kat tengah-tengah round about tu. Enjin pun mati jugak ler. Memang masa tu dah berbakul maki aku. Kurang ajar punya %^#%&>:"!!! Nasib baik lah kereta belakang tak laju. Kalau tak memang aku tak ada dah buat blog ni. Dah selamat ke alam barzakh lah, nak mulia sikit dah cedera parah agaknya.

Sekarang aku dah tak pakai Savvy. Savvy tu letak kat kampung. Senang sikit family aku kat kampung tu nak gerak ke mana-mana. Aku guna Myvi pulak. Still manual. Konon-konon terror. Mana tau bila-bila boleh buat drift. Huahuahuahaua! Berangan!

Kau orang macam mana pulak? Apa pengalaman 1st time bawak kereta? Ada macam aku tak? Hahahaha!



No comments: