SaYa SayaNg AnDa :)

Thursday, August 30, 2012

Cerita Nak Raya

Assalamualaikum

Dah lama tak berupdate kan. Padahal ada je aku depan pc nih. Kesibukan melanda. Tambah lagi aku takde idea nak menaip. Otak tepu.

Mood raya dah tak berapa ada kot. Mood makan kuih raya je ada. Tu pun sebab kuih raya dok ada lagi dalam balang. Perabiskan selagi tak abes ye.

Raya tahun ni biasa-biasa aje. Aku la tukang masak juadah raya. Lepas tu sendiri telan. Ketupat ofkos yang segera. Tak kuasa sangat aku nak menggentel daun ketupat. Sehari gentel baru dapat 1 kelonsong baik tak payah. Yang mudah dan cepat je la ye. Hahaha!

Ketupat palas takde. Mak mertua aku sakit urat. Tak boleh makan pulut. Aku pun memang malas nak buat. Kalau ada karang ada la mak mertua aku dok capai makan jugak. Hoh, bahaya ye.

Malam sebelum raya aku bersilat kat dapur. Masak rendang n masak lodeh je la. Kuah kacang tak ada aku buat walaupun Abang Misai dok mengkritik bahawa ketupat nasi adelah enak dimakan dengan kuah kacang. Aku dah masak sila makan jangan banyak bunyi.

Pukul 2 pagi baru aku tido. Dengan menyental lantai lagi. Siang tu time berbuka dah dikecahkan dek Hana n Amir dengan makanan melekit-lekit. Mak mertua aku nak suruh mop lantai lepas berbuka. Abang Misai kata tak payah, esok pagi baru buat. Macam la dia nak buat kan. Sudahnya aku jugak yang terbongkok-bongkok gaya Oshin mengelap lantai bagi berkilat pada pukul 1 pagi.

Dan rendang aku termasin pulok. Jenuh aku nak mengalter bagi kemasinan tu kurang. Tambah gula la. Tambah air la. Main tabur je garam kan. Begitu la hasilnya.

Mak mertua aku dalam pada kata tak larat tu gigih pulak bangun pukul 3 pagi buat kuah sup n celur bihun. Aku ni tido kat depan since masuk bilik tengok 3 beranak tido atas katil masing-masing terkangkang baik punya sampai tak ada ruang kat aku kan. Tido la aku kat kerusi depan. Dengar la kelentung kelentang mak mertua aku kat dapur nun. Tido serupa tak tido dah aku.

Pukul 5 bangun pulak aku dok iron baju hero-hero dan heroin tu. Diorang syok lagi la tido. Lepas iron baju terus mandi.

Gambar raya pun aku tak snap. 1 pun tak ada. Tak dapat simpan pic Hana berbaju kurung. Amir pun segak berbaju melayu. Alahai... Tunggu la raya haji.

Ok la, aku nak sambung buat minit. Dah seminggu aku siapkan minit ni tau. Gila banyak. Huwaaahhhh!!!!


No comments: