SaYa SayaNg AnDa :)

Thursday, March 15, 2012

Macam Mana Nak Bagi Budak Kecik Telan Ubat Tanpa Muntah

Assalamualaikum

Aku kat opis. Kena datang jugak sebab ada keja yang nak disetelkan. Hana belum kebah lagi demam. Pagi tadi time aku pi keja panas je kepala dia. Siap merengek-rengek lagi. Tak sedap badan la tu.

Malam semalam dah bawak pi klinik. Doktor bagi ubat demam n ubat panas badan je. Antibiotik takde sebab Hana tak batuk n selsema. Time doktor check pun bukan main melasak panjat sana sini.

Masalah adelah bila nak bagi ubat. Dia memang tak pernah telan ubat semenjak lahir sebab tak pernah demam. Hari tu time sunat dapat ubat. Masuk dalam syringe. Sekali picit sikit dalam mulut dia muntah selambak. Picit sikit lagi nak abeskan ubat lagi selambak. Sudahnya ubat tak abes tapi muntah berlambak-lambak. Abes aku bermandi muntah.

Semalam pulak ubat yang dapat tu manis. Tak ada la pahit macam ubat sunat hari tu. Tapi dia buat muntah jugak. Tu baru letak sikit tepi-tepi mulut je. Terus aku pass baton suruh Abang Misai bagi. Biar dia pulak mandi muntah. Hahahaha! Keji sungguh kan. Muntah tapi tak banyak macam dia muntahkan aku hari tu. N yang pasti sama spesies macam Abang Amir, tak suka makan ubat.

Pening kepala aku memikior cara nak bagi dia makan ubat. Sebab ubat tu tak sempat telan masuk mulut dah keluar dengan muntah dia. Adoi laaaa.... Serupa tak makan ubat je.

Perlu ke bancuh sekali dengan susu? Karang susu pulak dia tak nak minum.

Malam semalam dia punya meragam nak berdukung di tengah malam. Aku la jenuh mendodoi dia. Kesian tengok bila dia sakit.

Pagi tadi pulak aku tak dapat nak hantar. Sebab aku dok bawak kenderaan berat laki aku. Tak berani sebab rumah Toksu diorang jalan kampung. Sekali aku haruk dengan kereta laki aku karang abes terburai bumper pulak. Jadi suruh Abang Misai hantar sebab dia tak reti-reti nak siapkan repair kereta aku.

Aku nak buat keja ni. Banyak gila. Huuuuuuuuuuuuuu..... Dah la orang yang aku nak buat reference semua bercuti. Korang ni pakat cuti ke hape? Tau la cuti sekolah.

Jadi mari sambung keja. Tengahari sat lagi nak pi keja luar pulak.

Papai.

1 comment:

~aSFaLiZa~ said...

campur kat sudu masa nk suap makan. contoh kalau dia makan bubur. sekali kan letak ubat sikit2 kat sudu tu dgn bubur sekali. buat sampai habis sukatan ubat tu