SaYa SayaNg AnDa :)

Tuesday, March 17, 2009

Naik komuter macam nak pi berperang dekat Malaysia ni

Aku murka ni. Sebab semut makan ayam kefsi aku nak buat breakfast pagi ni. Huuuu.....



Nampak tak semut-semut tu... Dalam ofis pun ada semut... CISSS!!!!

Ayam yang berjaya aku selamatkan daripada dikerumun semut.. Jangan aku makan jadi pelupa pulak. Heheh..


Kisahnya aku beli kefsi ni malam semalam. Hari ni ada lebih seketul aku bawak lah pi ofis. Semalam aku cuti hantar adik aku ke HUKM. Dia ada medical check up. Adik aku ada problem kesihatan since kecik. Lepas dia operate tahun 1996 tiap-tiap tahun dia kena pi check up kat HUKM. Semalam aku saje-saje lah bawak dia padahal abah aku ada aje datang dari Penang nak tolong bawakan.

Aku beli kefsi tu semata-mata nak tabung porselin yang bila letak syiling keluar lagu. Ngada-ngada macam kanak-kanak riang. Hahaha!

Aku tak berapa nak tau jalan kat area KL and Selangor ni. Jadinya aku parking aje kereta dekat stesen komuter Shah Alam tu lepas tu naik komuter ke KL Sentral. Abah aku dah tunggu kat sana.

Masa naik tren komuter yang pagi tu tak adalah ramai sangat orang. Tapi masuk-masuk dah tak ada tempat duduk. Aku pun berdiri lah. Tak sampai seminit berdiri ada sorang brader Indian yang smart pakai baju nak pi ofis offer aku tempat duduk. Alhamdulillah... Ada jugak orang prihatin nak bagi tempat duduk dekat aku padahal perut aku ni tak adalah terbonjol melampau sangat pun. Tak sempat nak say thanks kat brader tu sebab laju sangat dia bangun n pi tempat lain. Thanks ye brader. Semoga murah rezeki anda.

Tapi bila nak balik sebab dalam pukul 4 petang baru lah aku dengan adik-adik n abah aku sampai kat KL Sentral lepas tu melepak makan-makan dekat food court sampai pukul 6 aku dah rasa macam nak pergi berperang. Gila ramai makhluk menunggu tren ke Pelabuhan Kelang.

1st tren aku lepaskan gitu aje. Ramai sangat. Memang tak boleh nak masuk. Apakah aku dengan keadaan yang macam mak buyung ni nak menyelit jugak. Ada harapan mencederakan diri sendiri.

Sebab dah tau keadaan yang macam sardin tu aku dah beratur awal-awal kat garisan biru. Ok, memang skema ye. Tapi aku nak balik punya pasal pasti lah aku jadi skema dengan harapan orang lain pun skema jugak macam aku.

Tapi mula-mula aje memang skema ye. Semua orang beratur tahap berbudi bahasa budaya kita tu. Tapi bila tren sampai aje..... SEEEERAAAAANNNGGGGGG!!!!!!!

Macam scene dalam cerita The Mummy yang orang kumpul ramai-ramai dekat padang pasir nak lawan orang jahat tu. Sebijik macam tu lah.

Aku telah ditolak dengan rakus oleh makhluk ganas yang macam nampak mangsa dia depan mata. Gila baba black sheep punya orang. Penat aku beratur tau tak! Orang yang datang dari belakang boleh meluru ke depan tempat laluan orang nak keluar dari tren tu lepas tu terus main tolak-tolak. Aku ni punya lah penat nak cover perut. Takut lah jadi apa-apa dekat baby aku nanti. Tapi dia orang ni macam dah tak nampak dah perempuan mengandung ni dok terkelek-kelek perut. Main tolak aje.

Adik aku kat belakang pulak jenuh lah menarik aku keluar dari himpitan orang yang ramai-ramai tu. Lepas tu adik aku jerit,

"Woi, jangan himpit-himpit boleh tak?! Perempuan pregnant pon nak tolak ke!!!!"

Masa tu aku dah jadi lempeng pun dekat celah-celah orang ramai tu. Budus.... Rasa macam nak pitam pun ada.

Terpaksa lah kita orang tunggu tren ke 3. Yang ni abah aku dah prepare siap-siap. Dia kata tak payah beratur sebab kalau beratur pun orang kalau dah macam singa lapar tu gerenti tolak jugak. Jadinya aku dengan adik-adik aku n abah aku tunggu dekat tengah-tengah laluan orang nak keluar dari tren. Aku siap baca ayat kursi lagi. Lantak lah orang nak kata aku tak beratur pun. Beratur pun sama aje hasilnya.

Tren sampai, pintu tren terbukak aje terus abah aku tolak aku masuk dalam tren. Ganas jugak abah aku ni. Hahahaha! Dan aku berjaya menjadi orang pertama masuk tren. Lepas masuk tu pulak terus ada sorang budak perempuan berbaju kurung oren berbeg Guess bagi aku duduk. Amin... Semoga murah rezeki juga untuk anda.

Tapi kesian dekat adik aku yang buat check up tu. Kaki kena pijak. Tak dapat tempat duduk. Badan dah lah kecik sangat. Orang boleh himpit dia macam nak mampatkan barang tu.

Lepas ni tobat lah aku nak naik komuter lagi. Aku rela drive sendiri ke KL Sentral parking kat sana aje. Gila lah nak naik komuter kalau macam tu keadaannya. Orang nak berperang pun ada strategi tau.

No comments: