SaYa SayaNg AnDa :)

Monday, October 6, 2008

Sorang aje ke?

"Ha'ah, sorang je."




Soalan dari salah seorang staf dekat dalam ofis masa masuk kerja pagi tadi.



Dalam bilik aku hari ni ada aku sorang je. Staf aku yang sorang datang tapi dia duduk dekat luar bilik. Dalam bilik ni panas. Air cond rosak. Entah bila nak repair aku pun tak tau.



Staf sorang lagi rasanya masih dalam mood raya. Still bercuti. And sorang pegawai yang kongsi bilik dengan aku pulak "missing in action". Confirm lah ambil emergency leave tu. Memang tak ramai orang lagi dekat dalam ofis hari ni. Parking pun lengang. Tak macam hari-hari biasa. Jadi aku boleh lah cari parking yang dekat sikit. Tak adalah nak panjat bukit tinggi-tinggi sangat.



Aku balik dari kampung bertolak hari sabtu pukul 11 malam. Awal-awal perjalanan smooth je keadaan highway. Tunang aku lah yang mula-mula drive. Sampai hentian mana entah dia suruh aku bawak pulak. Dia cakap nanti tukar balik. Dia nak tidur lah kot. Tak apalah. Aku pun drive ajelah.



Sampai aje dekat Bukit Gantang tiba-tiba aku brake mengejut. Yee..... Adakah aku dah terpandang situasi yang memang aku tak gemar. Pastilah jalan jammed. Ades.. Kebetulan pulak aku yang drive. Di saat-saat kritikal macam tu lah fikiran aku melayang-layang. Tu lah, masa beli kereta tak nak beli kereta auto. Sekarang, padan muka aku.



Tunang aku dekat sebelah dah tersengih-sengih macam kerang busuk. Tensi sungguh. Adik-adik n kakak aku dekat belakang pastilah tak rasa apa-apa. Sebab diorang mana nak drive. Adik-adik aku tak ada lesen. Kakak aku lesen full tapi Ya Rabbi, takut gila nak drive. Sampai sekarang dia tak pernah drive kereta lepas aku menjerit masa dia try bawak kereta lepas dapat lesen dulu. Aku saje nak main-main. Padan lagi lah dengan muka aku. Lagi aku jaki bila dengar diorg berdengkur. Memang hampeh sangat lah.



Dari Bukit Gantang tu memang gear satu, gear dua. Nak masuk gear tiga adalah sekali sekala. Gear empat terima kasih ajelah. Langsung aku tak sentuh. Muka aku dah pucat-pucat dalam kereta. Kaki pulak rasa macam nak tercabut. Lenguh macam baru je mendaki gunung everest.



Lepas tu pulak ada driver yang memang dapat lesen terbang agaknya buat darah aku mendidih. Malam tu sebakul caci maki aku hadiahkan pada driver-driver yang memang tak pergi sekolah tu. Ada ke memotong dekat emergency lane. Siapa ajar entah. Budus! Kereta aku bercalar nanti siapa nak bayar. Kau? Sudah lah kereta baru.



Ye, dan penyebab jammed tu buat aku nak hantuk kepala ke steering kereta. Adakah jammed sebab orang ramai nak berhenti dekat R&R Sungai Perak yang dah kena tutup untuk renovation tu. Stesen minyak aje yang buka pun. Sampai dekat Sungai Perak aku pun stop jugak. Coz aku dah memang sangat-sangat tak tahan n rasa nak keluarkan segala isi perut aku. Mana taknya, dalam kereta yang beraircond aku berpeluh. Tunang aku pulak ambil alih. Tapi yang buat aku angin keluar aje balik ke highway jalan tak jammed pun. Huwaaaa!!!!!



Sampai dekat Tapah tunang aku stop lagi. Dia ke toilet. Rupa-rupanya dia mengantuk. Drive pun dah tersengguk-sengguk. Aku tak sedar pun pasal aku kat sebelah tidur. Penat pasal jammed lah kononnya. Lagi sekali aku jadi driver. Aku mengantuk lagi sebenarnya. Tapi bantai ajelah.



Finally, sampai jugak ke destinasi. Bertolak dari pukul 11 malam sampai pukul 6.30 pagi. Adalah dalam 7 jam aku bersarang dalam kereta. Biasa 4-5 jam aje. Memang sampai rumah sewa aku dah terbaring. Penat sangat-sangat lah.



Hari ni pulak kerja. Tapi mood raya tak habis lagi. Kuih raya pun banyak lagi dekat rumah. Semalam aku dah ada niat jahat nak EL, kalau tak aku nak cari klinik yang boleh bagi aku MC dengan alasan yang tak konkrit. Tapi hati aku cakap, "tak baik amiys...tak baik...jangan...".



So, dekat ofis lah aku sekarang sebab hati aku yang baik lagi cute ni dah buat aku serba salah kalau tak datang kerja.



Kerja sambil makan kuih raya.



Best jugak.


No comments: