SaYa SayaNg AnDa :)

Thursday, November 21, 2013

Cerita Pasal Diet

Assalamualaikum

Ok, semalam hari emo. Jadi entry semalam landing kejap je sebelum aku meroyan kat opis. Dah abes emo draft balik. Jangan ada orang report kat bos sudah. Hahaha!

Pagi ni mengadap bos yang sepatutnya masih MC sakit mata. Datang jugak dek non. Tapi jumpa aku je la pagi tadi. Haip... Kalau sakit mata tu tau dah jangkit dengan siapa kan. Discuss pasal bajet projek tahun depan. Ok, kena betulkan balik. Lalala~~

Sebab discussion panjang lebar aku tak dapat masuk ceramah hari ni. Aku menyibuk time makan-makan aje karang. Penuhkan tembolok. Tapi disebabkan aku adalah dalam proses menguruskan badan maka makan sikit aje la. Cuit-cuit je kot. Pasal pagi tadi ada insan bermurah hati sedekah nasi lemak sebungkus kat semua orang. Orang bagi takkan nak tolak. Aku ngap jugak. Hehehehe... Lepas tu terus rasa bersalah bukak apps MyFitnessPal kira berapa kalori dalam nasi lemak kuah kari udang. Hahahaha!

Disebabkan gigih nak menguruskan badan aku rajin buat squat dalam bilik air. Nak buat kat luar laki aku confuse pulak. Anak-anak pun banyak la tanyanya nanti. Time sebelum mandi tu bersquat la aku. Nak cantikkan pungkoq katanya senaman itew. Muakakaka! Cantik melentik ke macam mana sila gugel.

Dan aku tak strict diet pun. Nasi tetap makan. Cuma kurangkan kuantiti. Makan segenggam nasi saje. Tengok jugak la, kadang-kadang aku makan 2 kali segenggam nasi dengan lauk pauk. Tengahari n malam. Kadang-kadang sekali. Kalau dah makan benda lain tu memang sekali je la kan. Orang cakap lambat la kurus gitu. Slow pun tak apa lah. Bukannya aku nak jadi model peraga baju pun. Kurus untuk diri sendiri aje.

Hasilnya? Berat memang lambat la nampak turun. Tapi turun tang inci kot. Rasa semua yang ketat-ketat ala-ala dah boleh bernafas dengan selesanya. Kohkohkoh... Ni memang boleh rasa sendiri ye.

Minum air banyak juga. Buang toksin dalam badan. Sekali or dua kali seminggu aku minum air buh lemon slices n oren. 1st time aku buat air aku pahit mak hang. Kali kedua aku buang kulit lemon tu. Tapi orang kata kulit la selalu paling banyak khasiat ye. Tekak iols tak boleh terima la. Nak letak madu kasi manis-manis sikit pun aku belum sempat beli lagi. Buat sementara ni buang dulu la kulit lemon tu.

 Eh, entry dah jadi entry diet pulak ye. Hahahaha! Ni namanya main taip ikut sedap kepala otak saje. Ok, aku nak kena sambung buat bajet. Main juta-juta pulak tahun depan ni. Terkujat aku nak balancekan.

Sila mengira sekarang.


2 comments:

Ezan said...

Amiys..Ezan pun sibuk nak berdiet. Tapi asyik tak jadi jer..tak boleh tahan klu tak makan nasi huhu

amiys said...

ezan - sama la.. tak mkn nasi boleh gigil badan.. hahaha! tp mmg kuantiti tu sikit je la skrg.. tahan nafsu...