SaYa SayaNg AnDa :)

Tuesday, January 15, 2013

Resepi Makaroni Goreng Saya

Assalamualaikum

Disebabkan otak aku adelah jammed dan tak ada idea. Banyak sangat keja aku nak kena buat. Belum apa-apa dah jadi pencatat minit berjaya. Maka aku up entry pasal makaroni goreng aje la ye.


Itu adalah pic makaroni goreng di dalam kuali. Kuali tu warna hitam ye. Bukan pinggan. Tak menyempat nak masuk pinggan aku dah amik pic. Lantak le background hitam pun. Hitam-hitam si tampuk manggis katanya. Kihkihkih....

Aku masak 2 minggu lepas. Weekend lepas pun aku masak jugak tapi tak colourful macam tu sebab yang aku masak weekend lepas aku tak bubuh sayur campur tu. Aku goreng dengan minced beef aje. Sebab Amir menjerit-jerit suruh aku masak makaroni goreng. Padahal aku baru lepas masak sup ayam dengan goreng sayur.

Penat pun masak jugak la untuk hero sorang tu. Hana pun makan jugak. Dah itu kegemaran. Siap puji lagi Ummi masak sedap. Pandai la ko nak membodek ye anak.

Yang dalam pic tu tak pedas langsung. Weekend lepas terpedas sikittttttt je. Tapi lidah Amir ni aku tak tau pesen apa, pedas yang sangat la lidah aku tak boleh detect pun dia boleh rasa. Siap jerit-jerit mintak air. Drama king sangat kan. Hana no problem, pedas ke tak dia sapu je. Janji makan. Hahahaha!

Jadi mari la aku feeling-feeling chef wan hari ni dengan share resepi makaroni goreng. Senang yo ni. ;p

Bahan-bahan:

  • Makaroni (wajib ada la kan. Kalau tak macam mana nak jadi makaroni goreng)
  • Minced beef (aku guna Ramly. Sebungkus kan ada 2 keping. Guna sekeping aje)
  • Bawang besar sebiji (tumbuk bagi hancur kalau malas blender aje)
  • Bawang putih 2 ulas (tumbuk jugak dengan bawang besar)
  • cili merah setengah biji (tumbuk sekali dengan bawang putih n bawang besar)
  • mixed vege (aku guna yang segera je dalam peket)
  • kicap manis sesedap rasa
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng

Cara-cara:
  • Mula-mula mesti la kena rebus makaroni. Hehe.. Rebus tapi jangan sampai terlalu lama nanti lembik. Bila try cucuk-cucuk dengan garfu tu dah rasa lembut tu dah ok la tu. Tos makaroni n gaul la dengan minyak sikit tak bagi dia melekat-lekat. Aku gaul dengan butter. Rasa lemak-lemak. Sedap gitu. Mana la perut tak berlipat-lipat. Haha!
  • Panaskan sikit minyak dalam kuali. Nak guna minyak masak biasa tu boleh. Aku guna minyak biasa je. Kalau rasa nak jaga kesihatan boleh je guna minyak zaiton. Asal minyak yang boleh buat masak. Jangan minyak gamat or petrol dah la ye.
  • Bila minyak dah panas boleh la tumiskan bawang besar, bawang putih n cili yang dah ditumbuk. Semenjak dua menjak ni aku suka main tumbuk-tumbuk bawang. Tumis sampai la naik bau yang harum semerbak tu. Nyam... Nyam...
  • Agak-agak dah naik bau tu masukkan la minced beef tadi. Gaul-gaul lagi sampai agak-agak masak keseluruhan. Mentah kalu sapa nak makan pulak.
  • Taruk la garam n kicap sesedap n secukup rasa ye puan-puan. Ecewah... Hahaha!
  • Masukkan mix vege.
  • Dan akhirnya boleh la masukkan makaroni tadi. Gaul rata-rata. Agak-agak dah puas hati boleh la tutup api. Dan boleh makan dah.
Itu je la resepi yang semua orang pun boleh buat. Aku tak payah bagi resepi pun tak apa sebenarnya. hahahaha! Ikut kreativiti je kalau nak masak ni. Aku pun masak makaroni tu main campak-campak aje. Untuk budak-budak memang boleh sangat la sebab tak pedas.

Aku letak cili tu nak bagi ada rasa je. Kalau tak nak letak pun buleh. No harm. Eh, speaking london gitew.

So, itu la entry aku untuk hari ni. Mari la kita sambung bekerja.

:)








No comments: