SaYa SayaNg AnDa :)

Friday, April 3, 2015

GST... Punca Rajin Aku Sekarang...

Dah 2 hari start dari GST aku bawak bekal. Kagum tak? Sila la kagum bagi orang yang liat nak bangun awal subuh ni untuk memasak ye. Aku kena bangun pukul 4 pagi if aku berangan-angan nak bawak bekal ke opis. Sebab aku kena keluar dari rumah pukul 6.30 pagi. 6.45 mesti dah lepas hantar Mira Hana debab tu ke rumah Tok Su. Lebihhhhh je dari 6.45 ya ampunnnnnnn pasti la aku sangkut dalam jammed.

Pagi tadi pun pukul 4.45 baru aku terpisat-pisat. Tengok nasik lebih banyak lagi. Kita buat nasi goreng. Tapi tekak aku rasa nak makan nasi berlauk untuk bekal. Gigih sangat masak lauk pulak. Buat ayam goreng kunyit n goreng tempe salut telur. Nasik putih masak lain pulak. Nasi goreng biar laki aku buat breakfast dia.

Nak masak pagi-pagi ni kena prepare malam sebelum tu. Jadinya aku letak ayam frozen yang dah siap potong kecik-kecik kat dalam peti ais belah bawah. Biar dia thaw. Budak debab terjaga pukul 3 pagi nak susu. Masa tu aku keluarkan ayam tu letak kat sink sebab keras lagi.

Hoi, kagum dengan diri sendiri aku hari ni sebab sempat masak nasik goreng n nasik putih siap dengan lauk 2 jenis. Tempe tu aku kaut semua sebab orang dalam rumah tu tak makan tempe.

1hb hari tu aku bawak bekal nasik putih, sotong goreng kunyit, sawi buh tauhu masak kicap. Semalam puasa. Hari ni bawak bekal balik.

Tengok selama mana aku gigih nak berbento ni. Harapan kepada diri sendiri adalah semoga aku istiqomah la. Sekarang ni barang banyak naik harga. Walaupun pada fahaman aku GST ni sepatutnya harga barang ada yang patut berkurang tapi tidak ye. Sedangkan kedai makan yang selalu aku beli deliver kat opis ni pun tambah cas RM2 tak semena-mena seminggu sebelum GST. Gila bapak delivery cas tambah sampai RM2. Kalau 20 hari non stop aku beli dengan dia dah RM40 cas dia. Boleh beli ayam 3 ekor n sayur-sayuran okeh.

Nah gambar bekal aku sebagai penutup entry.


 

2 comments:

sitirohaida said...

dapatlah jimatkan sikit duit bila dah bawa bekal ni..saya pun setiap pagi nasi goreng...memang akan masak nasi lebih untuk pagi,,,itu yang terbaik

Haura Dahlia said...

rajinnyaaa..huhu..bwk bekal mmg byk jimat.mkn lunch kt luar paling murh rm5..kalo 20 hari da rm100...