SaYa SayaNg AnDa :)

Monday, December 3, 2012

Aku Dah Tukar Keja Jadi Pengembala Lembu

Assalamualaikum

Pagi ni aku jadi pengembala lembu. Sebab pagi-pagi hantar Hana n Amir aku dah kena halau lembu ke tepi jalan. Naik kereta tekan hon bagi lembu ke tepi. Dok tengah-tengah jalan pulak.

Balik dari hantar Hana n Amir nak ke tempat keja lagi sekali aku kena halau lembu sebab dok balik tengah jalan. Bukan seekor ye. 4 ekor. Lembu remaja. Hahaha! Dah la menabur baja merata. 1 keja aku nak elak pulak. Sat lagi laki aku membebel tengok aku main sapu je taik lembu tu.

Aku cukup heran dengan tuan punya lembu. Main lepas je lembu tu merata-rata. Tau la situ kawasan kampung. Tapi wadehel la lembu dok bermesyuarah kat tengah jalan. Dah la jalan tu gelap. Berapa kali aku nyaris nak tersondol lembu. Bukan lembu sondol kereta aku.

Macam tak pernah dok dalam kandang oke. Pagi aku tengok ada je kat tepi or tengah jalan. Petang amik bebudak tu pun ada jugak. Kadang-kadang je la nampak tuan dia dok halau dengan motor. Berselerak pulak lari lembu tu siap ada yang berenang dalam sungai.

Kalau orang curi tu memang salah sendiri la. Siapa suruh biar lembu tu berkeliaran macam lembu tak bertuan.


No comments: