SaYa SayaNg AnDa :)

Tuesday, September 2, 2014

Weekend Aje Masak.. Makan... Gemuk..

Selamat menyambut hari merdeka yang ke 57. Cuti 3 hari aku terperuk kat rumah je. Tak pi mana.

Sabtu aku buat apa pun aku tak ingat. Yang aku tau aku dilanda sakit kepala melampau. So, lepas basuh baju stok seminggu tak basuh aku baring n tido je la.

Ahad laki aku tak ada. Pi perbarisan hari merdeka. Aku nak ikut tapi dia kata susah nak cari parking. Jalan tutup. Mengenangkan nak bawak budak 2 orang yang lasak tu sorang-sorang aku pun mengalah la. Dok aje kat rumah. Terus bangun pagi-pagi bakar pizza.

 Sebelum pembakaran

 Ketika pembakaran. Cheese membuak. I loikeee.. 

Macam biasa la. Doh pizza mesin yang uli. Topping pun guna apa yang ada je. Ada sosej n daging burger. Cheese cheddar petak. Tak ada cheese sagat segala bagai. Senang guna cheese petak. Penuh terus nampak atas pizza tu. Hahahaha! Sos aku guna sos tomato aje. Nak pedas sikit tambah sos cili.

Amir cakap 'sedapnyeeee pizza ummi buat ni.'

Hahahaha! Amir cakap sedap tu ok la tu. Banyak la jugak dia makan. Tapi tak boleh buat kerak nipis garing. Nanti keras dia susah nak kunyah pasal tak ada gigi. Huhu... Kena bagi gebu n lembut. Yang tu dia suka. Hana apa abang dia makan dia pun sapu aje. Tapi tak banyak la.

Lauk hari ahad aku masak kurma ayam (ayam masak hitam kata amir), sayur cendawan campur carrot n ikan masak bening.

Isnin pulak breakfast bihun goreng (alamak, lupa beli bihun ganti mak mertua punya), tambah lauk daging goreng kunyit je pasal kurma ayam ada lebih. Lepas tu petang gigih sangat aku buat....

 Sesi uli menguli
 
 Output yang terhasil.. Onde-onde @ buah melaka

Senang aje buat onde-onde ni rupanya. Ni 1st time aku buat. Awal-awal asek bocor je onde-onde tu. Lepas tu dah paham konsep. Lepas gentel terus buh dalam periuk ayor panas tu. Sebab melekat-lekat kalau susun dalam pinggan dulu. Dah hujung-hujung baru cun aje bulat dia tu. Hahahaha! Saya budak baru belajar.

Gula melaka berlambak lagi tu. Boleh la nak buat lagi nanti. Amir pun suka makan. Banyak dia habiskan. Lega mak pasal ada jugak orang nak makan. Huahuahua! Hana dia gigit sikit lepas tu dia rasa tak best dia letak balik dalam pinggan. Sabor je la ummi dia ni.

Tu je la cerita hari minggu. Mak-mak sangat dah sekarang. Masak aje kejanya. Bila tah nak cuba buat cheese tart. Mixer takde. Sekarang pesen kuih aku semua tak pakai mixer. Mungkin lepas ni menajamkan skil buat muffin. Atau pun cari resepi brownies pulak.
 

No comments: