SaYa SayaNg AnDa :)

Wednesday, September 20, 2017

Miscarriage Again Part 1

Meh la meriahkan blog sendu ni dengan entry terbaru. Kahkahkah!

Well, tak ada apa yang menarik pun. Aku baru je lepas bercuti panjang bulan ni. Bukan cuti hip hip horrayyy pun. Cuti sakit n rehat kat rumah je. Tak ada rezeki nak dapat baby gitu. Miscarriage at 5 weeks. Tapi tak ada la rasa sakit ke apa. Tau-tau bleeding and scan dah tak ada dalam perut tu. Kira macam dia tumpang lalu sat dalam perut kot. 😅😅😅

Kronologinya macam ni. Hari yang sepatutnya period tapi tak period. So aku assume yang kali ni lewat la ni. Take a chill pill mat saleh kata. Hahaha! Tapi lepas 5 hari dari tarikh sepatutnya aku dah macam apa la tak period lagi. Tapi simptom macam nak period tu ada la. So, ok la. Jom test urine.

29hb Ogos buat urine test n tadaaaaaaa! 2 line dengan jelasnya. Tapi lepas 2 hari buat urine test tetiba turun darah. Merdeka Day masa tu. Masa tu macam bertenang-tenang lagi. Tapi lepas 2 hari bleeding macam tak reda Aku hayak la laki aku cari gynea. Dah la orang cuti sakan sebab raya haji pulak kan. Nasib la ada klinik gynea yang bukak.

Masa kat sana doktor scan dia kata tak nampak apa. Suruh aku buat urine test pulak. Still positif tapi macam dah faded line tu. So, doc bagi tarikh 8hb untuk mai lain ke klinik. Aku pun pi la keja macam biasa. Buat muka toya. Tak bagitau sesiapa pun. And orang kat opis ni ada yang sampai sekarang ingat aku pregnant lagi. Ohh... Nanti aku story emosi lepas keluar wad.

8hb aku tak pi ke klinik tu tapi aku pi hospital Bukit Mertajam pulak. Apesal aku ke hospital? Sebab sebenarnya aku still ada follow up untuk last year punya miscarriage bulan 11 nanti. Miscarriage last year partial molar so memang lama la kena follow up. Mula-mula pi klinik pesakit luar. Ye la, takkan terus menyerbu ke klinik gynea. Cerita dengan doktor n doktor suruh urine test lagi. Maka ke makmal la kita. Sekali keluar result negatif. Aku macam hmmmmm....

Tapi sebab aku cerita dah 3 kali aku buat urine test positif so dia hantar gak aku ke pakar gynea. Aku kena pi labour room pulak. Hahaha! Ate macam orang nak beranak. Lepas tu guard tu pulak mesti la tak percaya. Perut pun tak mengembung nak check apa. Rupanya sebab doktor semua lepak kat sana. Kena pulak soal siasat doktor kat labour room. Scan lagi and doktor kata tak nampak apa-apa. Tapi aku kabor la aku bleeding non stop sampai hari tu. N bleeding tu adelah tak sama pattern macam period ok. So, doktor suruh tunggu kejap untuk cari balik fail yang aku buat follow up dah setahun lebih kat situ. Menganga la aku dalam dewan bersalin tu.

Siap pi terkucil la sebab lama nau tunggu. Tau-tau doktor tu jumpa aku nak suruh kencing lagi. Air kencing pun dah tak sudi nak keluar. Hahaha! Maka doktor bagi aku keluar pi makan-makan minum-minum n bekalkan bekas urine sekali dengan borang makmal tu. Pi makan kat kafe belakang makmal. Lepas makan n mengembungkan diri dengan air aku pi makmal balik. Orang makmal pun kenal dah muka aku ni. Siap tanya apesal datang buat urine test lagi sekali. Dah akak kena explain pulak lagi. N result yang keluar kali ni positif pulak tapi very weak positive katanya. Maka kembali la akak ke dewan bersalin jumpa balik doktor tu.

Disebabkan kali kedua punya result tu positive doktor suruh masuk wad. Sebab depa takut ectopic pregnancy. Huhuhu... Aku pun bagitau doktor aku nak balik dulu kemas beg. Hari tu pulak Jumaat. Aku balik pun dah pukul 12 lebih. So, doktor kata datang la sebelum pukul 5. Kita pun berhuha sekejap kat rumah sebelum menyerah diri. 

Eh, sambung nanti. Banyak pulak keja mak incik nak kena settle ni. Hehehe...

To be continued....

 

No comments: