SaYa SayaNg AnDa :)

Wednesday, July 29, 2015

Tegur dan Ego

Pagi ni serius sikit. Pasal aku sakit kepala. Bangun tido tadi ok je. Bila dah siap nak keluar dari rumah tetiba menangkap kat kepala ni. Jenuh picit tepi dahi. Teringat pulak tengok dalam fb yang pasal titik kat belakang tengkuk tu. Picit pulak belakang tengkuk. Kurang sikit la sakit kepala ni. Hilang terus mood nak buat keja. Tapi kena buat jugak la takde mood pun pasal keja berlambak kan.

Ok, sebab pagi ni aku serius aku nak cakap pasal tegur menegur. Well, tak kisah la tegur dengan nada high pitch or tegur secara personal. Aku rasa semua orang pun ada rasa menyampah n sakit hati bila kena tegur kan. Aku pon rasa macam tu gak. Hahaha! Eh, gelak pulak. Kata nak serius.

Tapi aku bila kena tegur memula je la muka kelat-kelat. Lepas tu reasoning balik diri sendiri betul ke apa yang orang tegur. Then, ok balik. Sebab aku jenis malas nak gaduh. Siapa yang pernah gaduh dengan aku tau la perangai aku macam mana.

Yang sedih bila kita tegur orang tapi orang tu langsung tak nak fikir kesalahan sendiri. Cari pulak balik kesalahan kita. Takde langsung nak reasoning dalam diri tu. Betul ke tak betul ke apa yang orang tegur. Tetap jugak walau diri sendiri salah nak menangkan diri sendiri. Ye, sangat sedih kot bila jadi macam ni. N tambah pedih bila orang yang kita tegur adalah orang yang rapat as adik beradik sendiri. Keluar la ayat menghiris kalbu orang yang menegur tu pulak.

Tu namanya ego setinggi langit. Keja sepanjang masa dongak ke langit. Menongkat langit. Asek fikir diri sendiri tu tak pernah salah. Diri sendiri pandai bijak cerdik. Orang lain ni jahil nau. Tak tau la bila nak cermin diri sendiri. Nak orang je mintak maaf kat dia.

Pliz la. Tolong jangan ego sangat. Jangan sampai orang menyampah dengan kita. Yang kelakar tu ego dengan family sendiri melampau-lampau. Tapi dengan orang luar selain family ok pulak. Kalau susah nanti family jugak yang dicari. Orang luar tu ada ke nak tolong?

Hmmm... Serius sungguh ahkak pagi ni. Nak gelak pun takut.

So, quote kat bawah ni mari la renung-renungkan. Mana tau, boleh bagi meresap dalam hati.



 

No comments: