SaYa SayaNg AnDa :)

Saturday, October 3, 2009

Pengalaman bersalin aku

Hello.. Hello... Testing 1,2,3.. Haha!


Selamat Hari Raya kawan-kawan. Maaf Zahir Batin. Hehehe... Dah hari raya ke 14 baru lah sibuk nak ucap n mintak maaf semua.


Sori ye... Lama tak update pulak tu. Kalau boleh bersawang blog ni agaknya dah tebal berinci-inci.


Kakak aku pun sibuk tanya bila nak update.. Bila nak update... *tiba-tiba rasa glamer..hahahaha*


Bukan tak mau update. Tapi busy dengan si kecik. Sekarang dah faham sikit pe'el dia boleh lah update. Hooo.... Mari-mari i nak story pengalaman bersalin i oke. Basi pun nak story gak. Tak mau baca pejam mata. Hahaha...


Aku ikut kronologi lah ye. *macam nak buat buku sejarah pulak* Start dari hari aku kena admit kat wad.


17 OGOS 2009
8.00 AM - Jumpa pakar kat Hospital Seberang Jaya kes kepala baby tak engaged. Dengan tanpa rasa bersalah dan hati riang ria ke hospital macam orang tak ada problem.

10.00 AM - Jumpa doktor. Doktor check kata kepala baby dah engaged. But kena scan lah pulak. Ikut aje lah.

11.00 AM - Masuk ke bilik scan. Lama gila tunggu. Padahal bilik sebelah menyebelah aje pun. Tapi sebab orang lain yang scan redha je lah. Dah scan tiba-tiba kata air ketuban kurang pulak. Haisyoooo....

12.00 PM - Jumpa balik doktor tadi. Dah tak pasal-pasal kena admit ke wad. Bakal di'induce' lah aku. Tapi riang gembira sebab dapat MC. So cuti tahun adalah tidak dikira. Huahauhaua... Balik rumah makan-makan dulu. Tido jap. Hehehe...

3.00 PM - Terhegeh-hegeh ke hospital. Ke dewan bersalin. Lama gila tunggu. Ingat nak kena induce dah. Rupanya nak check aje. Kena seluk kat bawah tu. Oh... Malu oke. Jalan tak bukak lagi. Soheh lah kena induce. Tapi esoknya lah. Malam tu tido lah kat hospital. Tangan pun kena cucuk. Cakit wooo....

6.00 PM - Dengan rasminya masuk wad n kena pakai uniform pinky. Ntah berapa kali buat CTG pun aku dah tak reti nak bilang.



18 OGOS 2009
8.00 AM - Bangun pagi n mandi manda. Bakal di'induce' lepas breakfast.

10.30 AM - Tunggu giliran nak kena induce. Hooo... Ramai sungguh yang nak kena induce. Dok tunggu dah macam orang beratur dekat bank tu. Ingatkan macam mana lah induce ni. Rupanya calit macam krim tu haaa... Since jalan tak bukak lagi wajib lah aku kena kan. Tak rasa sakit pun masa mula-mula diorang induce tu. *chewah..berlagak sungguh ayat*

Lepas induce kena baring atas katil 2 jam tak boleh pi mana-mana. Nak kencing pun cannot ye. Maka tahanlah segala rasa nak terkencing terberak itu sampai cukup 2 jam. Bosan gila weh. So, kerja aku selama 2 jam tu adalah tido.

Tengah syok tido pulak tiba-tiba datang 2 orang nurse pelatih ni nak praktik apa yang diorang dah belajar. So mintak izin dengan aku nak check breast. Sebab aku pernah rasa macam mana jadi student so aku bagi lah. Tiba-tiba datang pulak staff nurse diorang. Terus satu badan aku kena check. Paling tak boleh handle bila diorang nak dengar heart beat baby cara manual. Habis perut aku ni ditonyoh-tonyoh. Hampeh je.

12.30 PM - Dah boleh bangun. Dapat je bangun dari katil terus ke toilet. Tak tahan nak terkencing oke. Then makan time... Still tak rasa sakit. Kalau jalan tak bukak lagi pukul 2 gitu diorang nak check n induce lagi sekali. Ades... Tak larat asek nak kena seluk kat bawah tu. Huhuhu... Lepas makan kena buat CTG pulak.

2.30 PM - Doktor check dah bukak jalan belum. Baru bukak 1cm. Maka perlu di'induce' lagi sekali. Tapi tak jadi sebab graf CTG aku hilang. Dah lah doktor tanya aku banyak kali ada tak buat CTG lepas 1st induce tu. Banyak kali jugak aku jawab ada. Tak percaya cakap aku. Tak patut betul. Sebab graf hilang tak boleh nak induce coz diorang nak tengok heart beat baby macam mana. So, kena lah buat CTG lagi sekali. Dah lah ramai yang tunggu turn nak buat CTG tu.

5.00 PM - Masuk bilik CTG. Punya lama tunggu baru diorang panggil. Sekali buat CTG tu lama. Ada lah dalam 1 jam. Masa ni dah start sakit macam senggugut tu.

6.00 PM - CTG selesai. Keluar je tengok family aku dok melawat. Diorang tengah melepak kat katil aku. Husband aku pun ada. Masa ni sakit dah start nak menggila. Time tu pulak time makan malam. Memang hilang selera terus. Asal nak menyuap je sakit. Time tu lah lengan Abang Misai jadi mangsa kena picit. Nasib lah. Huhuhu...

Tengah syok borak-borak dengan abah aku sambil muka kerut-kerut tahan sakit tiba-tiba rasa macam ada air keluar. Bangun je dari katil terus basah kain aku. Ohhhh... My water broke... *english broken abes* Terhegeh-hegeh lah aku pi bagitau nurse kat kaunter tu. Diorang suruh masuk bilik untuk check. Dah lah yang check doktor lelaki Cina badan agak besar ye. Huhuhu... Tapi baru bukak 1.5cm je. Adoi... Eden dah sakit bonar ni...

9.00 PM - Buat CTG lagi. Masa ni memang aku dah tak boleh baring diam-diam dah. Kejap mengiring ke kanan. Kejap ke kiri. Tapi boleh lah nak tahan lagi.

11.00 PM - Aku ke hulu ke hilir dalam wad. Tak boleh nak tido. Sakit woo.. Baring nak pejam je terbangun sebab sakit. Last-last aku keluar dok dekat kerusi dekat kaunter. Nurse yang ada tu tanya kenapa aku tak tido lagi. Aku kata sakit tak boleh handle dah. So, diorang suruh check. Time tu dah bukak 3cm. Terus aku kena hantar ke dewan bersalin.

11.30 PM - Dekat dewan bersalin tu lagi sekali kena pasang mesin CTG tu. Rimas betul aku. Langsung tak boleh nak bangun berjalan ke apa. Yang dok jaga aku sorang nurse pelatih. Sakit memang sakit lah. Jenuh aku nak tahan. Sampai nurse pelatih tu aku picit-picit sampai dia menjerit. Ahahahaha... Ada lah aku ajak dia berborak kan. Konon-konon nak kurangkan sakit. Tak ada maknanya.... Sakit tetap sakit.


19 OGOS 2009
2.00 AM - Aku memang dah jenuh tahan sakit. Ada lah tarik nafas... Lepas... Fuh.. Fuh.. Fuh... Nurse lah ajar macam tu. Siap cakap 'memang lah sakit kak. Sabar ek'. Macam lah kau dah beranak kan. Bunyi nafas aku dah kuat abes dah. Sampai kena sergah dengan staff nurse kat situ. Orang sakit nak sergah-sergah. Aku sekeh karang. Dah lah setiap berapa lama entah doktor datang masukkan tiub nak buang air kencing tu. Sakit tau. Bila check baru bukak 4cm. Apekah???!!!

4.00 AM - Aku terbangun dari tido. Itu pun paksa diri tido. Psiko diri sendiri aku tak sakit tapi tengah baring-baring tepi pantai sambil menghirup udara nyaman. Sampai staff nurse yang sergah aku tadi pelik apesal aku dah tak bising. Hohoho.. Diorang dah risau ingat aku dah tak rasa contraction. Padahal time sakit aje macam nak luka bibir aku ni aku gigit. Bila aku dah terbangun maka rasa sakit tu memang datang balik n aku pun start lah buat bising balik. Time ni baru bukak 8cm. Huuuu....

7.00 AM - Aku memang dah tak tahan sakit dah. Contraction every 5 minutes. Nurse tu kata kalau rasa nak terberak bagitau. Aku rasa setiap kali contraction aku rasa nak terberak pun. Time ni ramai orang sebab diorang nak tukar shift. Doktor datang check lagi but still 8cm. Huhuhuhu... Doktor suruh aku teran, aku pun teran lah. Masa ni stamina memang dah tak ada. Rasa nak pengsan ada lah.

7.30 AM - Doktor yang check aku pi mana entah. Tiba-tiba ramai orang dok kerumun aku. Aku dah pening-pening lalat macam confuse. Apehal nih??? Datang doktor perempuan ni bagitau aku nak kena cser. Hoh?! Tapi masa ni aku angguk aje lah. Dah mamai. Nurse ni pulak suruh aku telan ubat apa ntah. Yang sorang lagi dok masukkan tiub air kencing. Yang sorang dok bukak baju aku. Adoi laaa....

Doktor cina yang check aku petang semalamnya pulak datang mintak aku sign surat pelepasan untuk kena operate. Memang dah tak rupa sign aku dah. Sakit-sakit mintak sign aku pulak. Lepas tu tanya nombor fon laki aku pulak dah. Nasib baik aku bagi nombor betul. Dah lah tengah sakit rasa macam nak sepak orang je ni. Then terus aku kena sorong ke OT.

8.18 AM - Aku selamat melahirkan seorang baby boy seberat 3.11kg, panjang 49cm, ukur lilit kepala 35cm diberi nama Muhammad Amir Ridhwan. Aku adalah orang pertama yang di'cser' pada hari tu. Haaaa... Pecah rekod tu. Emergency cser terus. Masa operate tu baru lah tau aku allergic pada ubat tahan sakit Petadine. Masa diorang cucuk ubat tu masuk ikut tangan aku habis naik bintat macam kena gigit nyamuk yang besar-besar kat tangan aku. Nasib baik tak jadi apa-apa sebab aku sendiri tak tau aku allergic dengan ubat tu.



Macam tu lah pengalaman aku bersalin. Cser jugak akhirnya. Alhamdulillah semua pun dah selamat. Ada lagi cerita lepas aku dah bersalin pulak. Huhuhu... Lepas 4 hari bersalin masuk hospital balik. Itu nanti aku cerita k.


Amir dah uwek uwek nak ummi dia berzikir tepi telinga baru boleh tido. Kalau tidak berpusing-pusing dia. Aku pun nak pi minum dulu. Daaaa....




5 comments:

Norhadar Taharuddin said...

.:: Alhamdulillah... Besar jugak baby... 3.11 kg... Fuh!!! ::.

amiys said...

Mrs Mondok - boleh tahan besar la.. skrg lagi montel.. heheh..

Norhadar Taharuddin said...

.:: Upload la gambor lagik... Geram tengok baby montel nieh... Hehehe!!! ::.

@e_da said...

Bila ingat balik mmg bgeri kan masa nak bersalin.. tp alhamdulillah kita dah dapat harunginya... syabas tuk diri kita kan.. selamat berpantang amys...

Momma Qiestina said...

owhhhhhh syima kinapakah citer beranak ko lebey kurang macam hakuuu..terpaksa emergency c sectt??
aku pon tgh cari masa nak cite pengalama beranak aku nehhh/
Hampeh kan,dah sakit 2-2 last kena cser.Tapi takpa asal baby & kite selamat sudaahhh :D

beb persamaan lagi..amir 3.11.Qies 3.15...cume qies pjg ckit..52 cm.ntah tggi ikot sapa tahh..